Strona wykorzystuje ciasteczka by świadczyć usługi na najwyższym poziomie Polityka prywatności
RozumiemPowrót do szkoły po wakacyjnym wypoczynku może być dla dziecka trudnym doświadczeniem szczególnie w przypadku, gdy wkracza na nowy poziom edukacji i jego środowisko ulega zmianie. Podobnie dla uczniów z problemami w nauce powrót do szkoły budzi dyskomfort i prowadzi do wewnętrznego niepokoju. Chociaż szkoła to obowiązek każdego z dzieci, to panująca w niej atmosfera i warunki znacznie wpływają na komfort Twojej pociechy oraz jej samopoczucie. Jak zadbać o to, by powrót do szkoły nie wzbudzał w dziecku strachu i sprawić, by zmiana środowiska nie była tak stresująca?
Wakacyjny wypoczynek może prowadzić do rozleniwienia i wywoływać w dziecku niechęć przed powrotem do szkoły. Powodów, dla których powrót do szkoły może wywoływać negatywne emocje jest naprawdę wiele – złe relacje z rówieśnikami, duże wymagania nauczycieli lub konflikty z nimi, a także stres, który prowadzić może do zaburzeń lękowo-nerwicowych. Z obawy przed tymi czynnikami dzieci oraz młodzież mogą nie cieszyć się z powrotu do szkoły i pragnąć odsunąć go jak najdalej w czasie. Zauważasz, że przygotowania do nowego roku szkolnego nie spotykają się z entuzjazmem Twojej pociechy? Myśl o powrocie do szkoły sprawia, że Twoje dziecko zaczyna się dziwnie zachowywać a wraz ze zbliżającym się rozpoczęciem roku szkolnego obniża się jego samopoczucie? To mogą być oznaki, że powrót do szkoły nie kojarzy mu się dobrze i są czynniki, które sprawiają, że może nie czuć się tam bezpiecznie. Co zrobić w takiej sytuacji? Jednym z najprostszych sposobów jest rozmowa o obawach Twojej pociechy i dowiedzenie się, z czego one wynikają. Rówieśnicy potrafią być naprawdę okrutni a zastraszone i sterroryzowane dziecko może wstydzić się lub bać powiedzieć prawdę. W takich sytuacjach potrzebna może być pomoc specjalisty, jakim jest psycholog dla dzieci.
Powrót do szkoły przy wsparciu psychologa szkolnego dla wielu dzieci jest równoznaczny z redukcją stresu związanego z tym wydarzeniem. Wynika to stąd, że psycholog nie tylko rozmawia z dzieckiem o jego obawach i trudnościach, ale również wskazuje mu narzędzia, które stanowią dla niego wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Dzięki wizytom u specjalisty dziecko buduje poczucie własnej wartości, uczy się komunikować swoje potrzeby, a także stawiać granice, dzięki czemu nie są one później nadwyrężane w szkole. Kompleksowa praca z psychologiem pozwala odpowiednio przygotować dziecko nie tylko do powrotu do szkoły, ale również do funkcjonowania w środowisku szkolnym. Jest to niezwykle ważne, biorąc pod uwagę fakt, że to właśnie w szkole dziecko spędza przeważającą część dnia i to właśnie w tym środowisku kształtuje swój światopogląd oraz postawę wobec świata. Dzięki wsparciu psychologa powrót do szkoły nie wydaje się dziecku tak przerażający, a zdobyte podczas terapii narzędzia potrafi ono wykorzystać w środowisku szkolnym bez większych trudności.
Pozytywne konotacje mogą zdziałać cuda – dobra szkoła zadba o to, by jej uczniowie, przekraczając jej progi, czuli się wyjątkowi i ważni. Niestety w wielu placówkach brakuje takiego podejścia, co przekłada się na komfort i pewność siebie uczęszczających do nich dzieci. Atmosfera rozwoju, miło spędzony czas, a także koleżeństwo i relacje z rówieśnikami to czynniki, które powinny zachęcać dziecko do powrotu do szkoły. Co jednak jeśli tak nie jest? Warto spróbować uczynić z powrotu do szkoły pewnego rodzaju festyn – dokładnie opakowywać z dzieckiem książki, kompletować piórnik czy też przygotować plan zajęć, na który Twoja pociecha będzie spoglądała z przyjemnością. Jeśli szkoła nie potrafi zadbać o to, by dobrze kojarzyła się Twojemu dziecku, jako opiekun zawsze możesz podjąć samodzielne próby w tym kierunku. Im więcej pozytywnych bodźców i zabawy będzie w umyśle dziecka wywoływała szkoła, tym łatwiejszy będzie powrót do niej. Szczególnie jeżeli Twoja pociecha jest ambitna i ciekawa świata.